miercuri, 9 aprilie 2008

Cum publicitatea stabileste regulile

Am citit acum cateva saptamani, nu mai stiu exact in ce ziar, despre un mare succes al unei campanii "inovatoare" de advertising. Ea consta de fapt in promovarea unui brand binecunoscut de geluri de dus (in treacat fie spus, si creme si alte asemenea produse "cu o patrime crema hidratanta") prin manifestari artistice. Si nu, eu nu cred ca afisele sau spoturile reprezinta prin sine vreo forma de arta; ele servesc altor scopuri, mai comerciale si profitabile. Eu ma refeream la "manifestarile artistice" clasice, cum ar fi o piesa de teatru ce face uz de anumite metafore pentru a vinde un produs. "Piesa promo" cum a fost ea denumita, se lauda a fi prilej de ceai, fursecuri, dans si muzica live. Ceea ce nu suna rau, pentru ca in ce priveste ultimul aspect, cel putin, suntem deficitari. Din pacate, eu am ramas cu senzatia amara ca am pierdut si unul dintre ultimele refugii in care puteam sa evadez din aglomeratia sclipitoare a advertisingului romanesc...si as prefera oricand mirosul unei sali de teatru (cine a fost macar o data la TNB nu poate sa nu stie despre ce vorbesc) mirosului de floare de lotus sau cireasa salbatica al unui gel de dus.
Dar ceea ce m-a enervat cu adevarat este o alta campanie, a unei celebre companii producatoare de bere - nu dau nume, ca sa nu-i fac si eu insami reclama - pentru instituirea zilei de 5 mai ca Zi a Barbatului. NU sunt impotriva instituirii unei Zile a Barbatului (bine, poate in momentele rare in care am o intalnire neplacuta cu vreun mitocan bucurestean, am, recunosc!). Dar sunt contra stabilirii ei de o campanie de advertising. Si pana la urma, de ce 5 mai? Eu stiam ca pe 9 martie se beau cele 40 de pahare;si macar sunt 40 de pahare de vin si nu de bere, deci e un risc mai scazut de a creste burta. Intre timp, am aflat si raspunsul la intrebarea mea, cel putin in varianta declaratiilor oficiale ale Aliantei Antidiscriminare a Tuturor Taticilor (TATA): echipa de proiect a respectivei campanii nu s-a raportat decat la ziua aniversara a sefului sau, care a considerat ca propria aniversare merita sa devina ZI LIBERA.
Mi-ar placea sa cred ca barbatii romani o sa aiba mai multa minte decat sa se conformeze acestui joc...dar dupa numarul de voturi inscrise deja pentru a sustine trecerea proiectului de lege, se pare ca ma insel.

Niciun comentariu:

Fotografia mea
„Wait, I don't wanna kill you. I'm just trying to see your bubble!” „Ok, maybe just a little peek.”