joi, 15 mai 2008

Carti vs. filme

Daca vrem sa fim "cool", ni se recomanda sa vedem filmul (neaparat la Mall). Daca vrem sa fim inteligenti (bine, macar sa parem ca suntem), atunci e musai sa citim cartea.
E o disputa ce pare a dura la nesfarsit. Eu cred insa ca disputa insasi a devenit mai degraba ceva "cool" si ca "te dai destept" daca gasesti argumente bune pentru a sustine o parte sau alta.
Pentru ca, pana la urma (si aici probabil o sa-mi atrag niste critici), exista argumente valide atat de o parte, cat si de cealalta.
Sa luam, de exemplu, filmul - cand avem atat de multe de facut, cine mai are timp sa citeasca? Da, dar...cartea dezvaluie detalii si perspective pe care un film le ascunde.
Etc. etc. si asa n-o mai scoatem la capat. Eu nu inteleg cu ce imi este mie mai util "Manualul de stil" (si, din nou, cateva critici...) decat filmul "Parfum de femeie" (cu un Al Pacino cel putin memorabil) sau, invers, de ce ar fi mai creativ "Terminatorul" decat "Amintiri din casa mortilor". Mult mai util mi se pare a purta o disputa, nu pentru a alege intre cele doua forme de exprimare, ci pentru a alege din fiecare pe acelea care te invata ceva.
Si ca sa nu uit, chiar daca alegeti sa cititi cartea sau sa vedeti filmul, incapatanati-va sa urmariti pana la ultima replica "Procesul"(Kafka): in niciun caz n-o sa aveti sentimentul ca mai bine ati fi baut o bere la terasa in timpul asta...poate doar daca obisnuiti sa o asortati cu niste seminte.

Niciun comentariu:

Fotografia mea
„Wait, I don't wanna kill you. I'm just trying to see your bubble!” „Ok, maybe just a little peek.”